Wikipedia skriver om
landsvägen genom Bäverträsk att den fram till 1980-talets mitt var kurvig som
en serpentinväg i alperna. Det är väl att ta i lite. Riktigt så krokigt var det
väl inte men några kurvor var knepiga i vinterväglag. Först var det Ottos kurva
längst upp i byn, sen var det kapellkurvan, sen kom den riktigt knepiga,
Araratskurvan och till sist Assars kurva. Jag hade en granne i Hallsta, Ånge i
ett antal år under 1980-talet som stått på nosen med sin lastbil i
Araratskurvan. Det var riksdagsmannen Martin Segerstedt som i början av
sitt yrkesliv var chaufför och hade detta tvivelaktiga minne av Bäverträsk.
Vi barn älskade vägen med
dess kurvor vintertid och passade på innan grusbilen kom att åka sparktåg upp
ifrån kapellet och ner till Assars kurva.
Det råder olika meningar
om när landsvägen anlades. 1924 säger nån, en annan 1927. Alla verkar eniga att
vägen i en första etapp byggdes till nollpunkten vid platsen för det kommande
kapellbygget.
Studerar man vägstyrelsens protokoll får man en mer
tillförlitlig datering plus andra intressanta fakta. 1922 var det tydligen dags
att byta trävirket i Bäverbäcksbron. Av inkomna anbud valde vägstyrelsen det
från bröderna Hammarberg i Sandvik. De hade lagt ett anbud på 800 kr.
I protokollet från april
1922 framgår att man fått statsbidrag för att bygga väg från Tannträsk till
Bäverträsk och att vägbygget beräknats vara avslutat i juli 1922. Vidare
framgår att vägbygget Tallträsk-Bäverträsk satts igång. Den delen av vägen
beräknades vara klar 1924. I juni 1922 beslöts att göra en järnöverbyggnad till
Bäverbäcksbron, ett arbete som lades ut på Berglunds Mekaniska verkstad. 1923
kom man på att det behövdes ytterligare 600 m3 grus till
sträckningen Tallträsk-Bäverträsk. Vid sammanträde i maj 1924 beslöt
vägstyrelsen att upprätta en plan för vägbyggandet 1925-29 som bl.a.
innefattade färdigställandet av vägen Tannträsk-Bäverträsk-Tallträsk-Öravan
fram till Vilhelmina sockengräns. I november 1924 fastställde vägstyrelsen
plogningsersättningar för perioden 1925-29. För sträckan Holmlund-Tallträsk
utgick en ersättning på 20 kr/km.
Två dragare och två tider möts vid landsvägen vid kapellkurvan/nollpunkten. Alfred Karlsson med vattenlådan efter hästen och Assar Thiger med trehjulig traktor, troligen på väg till Golia. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar