Den trosuppfattning som var rådande inom sionförsamlingen
var, vid sidan av kravet på omvändelse, dop genom nedsänkning och strävan efter
andens dop, en förkunnelse präglad av ett eskatologisk perspektiv, nämligen att
mänskligheten befann sig i de yttersta av dagar och att Jesus återkomst var mycket
nära förestående liksom de frälstas uppryckande honom till mötes. Mötesledaren i kapellet påannonserade kommande möten oftast med ”om vi får ha hälsan och Gud dröjer”.
Många satte sin förhoppning till ett annat och bättre liv
hinsides i stället för detta liv som var fullt av mödor och ekonomiska bekymmer. Himlen var
fokus i förkunnelse och församlingsliv. Det gällde att ha sin lampa brinnande
och att finnas i den skara som när som helst skulle ryckas upp Herren till
mötes. Vid bönemöten, när bönebruset stillnat och tungomålstalandet likaså, stämde
någon av äldstebröderna ofta upp ”Å må ingen bli tillbaka här i denna mörka
värld, må vi alla där få mötas efter slutad pilgrimsfärd …” Hos mer än en
väckte föreställningen om att plötsligt bli ensam kvar i vedermödan utan familj
och vänner starka ångestkänslor.
1950-talet var präglat av det kalla kriget och det gudlösa
hotet från öst. Pastorn Birger Claesson publicerade i slutet av 1950 en redogörelse
för en syn han hade haft som innebar en omfattande invasion av Sverige av
fiendearmeer till följd av befolkningens ökade gudlöshet. Skriften fick stor
spridning inom frikyrkan. Jag minns att bland de fåtaliga böcker som fanns i
mitt hem fanns denna skrift med den ödesmättade titeln ”DOM över Sverige”.
1946 upptäcktes en kristusbild i gruvan i Kristineberg.
Fyndet sattes i samband med en profetia som femtio år tidigare lämnades av en
kvinna i västerbottniska lappmarken. I profetian förespås att Kristus i de
yttersta tiderna ska visa sig inne i ett berg i Nordanlandet. Folketymologin
såg genast kopplingen Krist-in-e-berg med kristusbilden i Kristineberg. Fotot
och profetian såldes i stora upplagor åren därefter, bl.a. vid Lapplandsveckan.
Jag minns från min barndom att jag sett denna bild inramad i gårdar hemma i
byn.
1954 på sommaren inträffade en fullständig solförmörkelse
över Sverige. Denna händelse sågs av en och annan församlingsmedlem som
ytterligare ett tecken på den yttersta tiden.
Kristusbilden i Kristinebergsgruvan. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar