Mekaniseringen i skogen främst i början av 1960-talet
innebar att många skogsarbetare blev utan försörjning. Jordbruken i byarna
kunde inte hålla jämna steg med utvecklingen mot större enheter och ökad mekanisering.
En del skaffade sig tidigt bisysslor för att kunna leva på jordbruket och den egna skogen. Skogsarbete var ett alternativ, skogsplantering på sommaren, flottning på våren var andra alternativ. Flottningsepoken avtog i slutet slutet av 1960-talet då landsvägstransport av virke blev det
allenarådande. Min far hade t.ex. rörmokeri som bisyssla och tidigare en mindre sågverksrörelse.
För några blev alternativet att lämna byn och flytta dit arbete fanns, som t.ex. ASEA i Västerås. Karlssons pojkar i Ararat blev några av de första som flyttade till Västerås (ca 1955). Så småningom följde hela familjen med. För några blev arbetsmarknadsutbildningar en chans till ändrad arbetsinriktning. Riktade arbetsmarknadsutbildningar hade funnits sedan början av 1900-talet men erbjöd låga ersättningar till deltagarna. Först år 1954 fick Arbetsmarknadsstyrelsen (AMS) möjlighet att bevilja utbildningsbidrag till samtliga arbetslösa som deltog i utbildningar.
För de yngre generationerna öppnades utbildningsvägar inom det ordinarie utbildningsväsendet. 1965 inrättades grunderna till det nuvarande utbildningsstödet för högskole- och universitetsstudier.
Nästa familj som lämnade byn var Thure Robertssons. I en odaterad
kopia av en artikel i Västerbottenskuriren (VK) intervjuas Thure Robertsson om
bakgrunden till familjens flytt. Thure hade via en kurs i svetsning i Lycksele
fått arbete vid Vattenfall i bygget av Tuggens kraftstation. Snart fick han
anställning hos ASEA vid samma anläggning. Från Tuggen gick färden till ASEA i Västerås
och sedan ut i världen som övermontör åt företaget. Bonde hade han aldrig velat
bli.
Jag har hört sägas att några i byn betraktade dem som flyttade som svikare av bygemenskapen. Men det var en ny tid med nya valmöjligheter och nya förutsättningar. Idag utgör byastugan och byföreningen ett försök till förnyad gemenskap mellan kvarboende och bybor i förskingringen.
Några flyttade till Lycksele, kommuncentrat, t.ex. Ivar och Göta Thiger. Anna-Greta Thiger flyttade med hemmavarande barn till Örnsköldsvik sedan hon blivit änka. För dem som stannade kvar gav och ger innehav av bil möjlighet till arbetspendling inom rimliga avstånd.
Jag har hört sägas att några i byn betraktade dem som flyttade som svikare av bygemenskapen. Men det var en ny tid med nya valmöjligheter och nya förutsättningar. Idag utgör byastugan och byföreningen ett försök till förnyad gemenskap mellan kvarboende och bybor i förskingringen.
Några flyttade till Lycksele, kommuncentrat, t.ex. Ivar och Göta Thiger. Anna-Greta Thiger flyttade med hemmavarande barn till Örnsköldsvik sedan hon blivit änka. För dem som stannade kvar gav och ger innehav av bil möjlighet till arbetspendling inom rimliga avstånd.
Hej!
SvaraRaderaJag besökte nu i veckan min gammelmormor Hedda Tigers hemby för första gången.
Till er ättlingar till Tiger som bor kvar i byn skulle jag vilja dela med mig av detta foto av Johan Fredrik Tiger f. 1839 från Bäverträsk och hans hustru Maria Katarina Fredriksdotter f.1839 från Öravan. Med på bilden är även äldsta dottern Ottilia f.1861.
https://imagizer.imageshack.com/img922/9192/iOiHDX.jpg
Vänligen, Ann-Sofie Nordlander
Hej!
SvaraRaderaTack för det fina fotot. Ottilia Tiger finns med i denna blogg där hon står i dörröppningen till stugan som syns i ovanstående blogginslag. Ottilia var mor till Arvida Karlsson som syns på bilden ovan. Johan Fredrik Tiger gick under namnet Jann Tiger i byn.
Roligt att du hörde av dig /Roland Tiger (Tigerbrand)
Hej Roland!
RaderaJag har skrivit till dig på FB angående att jag vill köpa din bok. Om du tittar i övriga meddelanden där borde du se mitt meddelande.
Är bilden i denna bloggpost möjligtvis tagen vid Heddas barndomshem uppe på berget? Jag var dit upp i förra veckan och det var så otroligt vackert därmed utsikten. Fick hjälp att hitta dit av Bror-Allan.
Vänligen, Ann-Sofie Nordlander