Slutet av 1800-talet ser en rad starka folkrörelser växa
fram, vilka kommer att bidra till det demokratiska Sveriges framväxt. Det
är arbetarrörelsen och fackföreningarna, det är nykterhetsrörelsen och sist men
inte minst frikyrkorörelsen.
Frikyrkan har kanske inte så tydligt kopplats samman med de
demokratiska strävandena som fick fäste i slutet av förrförra seklet. Rätten
att fritt utöva sin gudstro och rätten att förkunna det kristna budskapet hade
alltid varit förbehållet svenska kyrkan. Åtskilliga som öppet trotsat
statskyrkans makt hade fängslats eller tvingats i ofrivillig exil, bl.a. som
utvandrare till Amerika. Sambandet mellan den kyrkliga och den världsliga
makten är i slutet av 1800-talet fortfarande tydlig. Det skulle t.ex. dröja
ända till 1932 innan ansvaret för den svenska folkskolan helt gick över från kyrkoförsamlingarna
till kommunerna.
Konventikelplakatet från 1726 som stadgade kyrkans ensamrätt
till gudstjänster och förkunnelse var verksamt fram till 1858 då det mjukades
upp för att tio år senare i praktiken bli verkningslöst. Den svenska
statskyrkan såg ändå länge med skepsis på de framväxande frikyrkosamfunden. Ytterst
utmanade dessa samfund naturligtvis kyrkans och prästerskapets legitimitet och
makt. För de människor som anammade frikyrkornas budskap utgjorde delvis steget
från kyrkan till frikyrkoförsamlingen ett slags upprorshandling mot en rådande
ordning samtidigt som man sökte en annan form av trosutövning som svenska
kyrkan inte kunde tillgodose.
Det fanns i slutet av förrförra seklet ett nära samband mellan
arbetarrörelse, nykterhetsrörelse och de framväxande frikyrkorna. Starkast fanns
sambandet i kustsamhällena som hade en betydande arbetarbefolkning.
I Västerbottens inland beredde Blåbandsrörelsen,
Helgelseförbundet och baptisterna marken för den pingstväckelse som svepte fram
i byar och samhällen i nittonhundratalets början. I bäverträskbonden Robert Jonssons kyrkstuga
på Finnbacken i Lycksele trängdes nyfrälsta i bön om andens dop under kyrk- och
marknadshelgerna. Strax före midsommar 1923 bildades Sionförsamlingen i Bäverträsk. Medlemsantalet var i starten femton stycken och det skulle dröja till 1934 innan man kunde få en fast samlingspunkt, en egen kyrkolokal, kapellet.
Kan eventuellt vara Magdalenas dop (en syster till min farmor Hulda Thiger) |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar